Άρπα Colla
Στου Καραλιφιώτη…
Επίσκεψη στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Άρπα Colla - Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου από virtuous_demon Επίσκεψη του Νίκου Καλογερόπουλου (Κώστας Αντωνάκος) μαζί με τον φίλο του Μίμη Χρυσομάλλη (Γιώργος Μακρόπουλος) στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Ο «νέος» ελληνικός κινηματογράφος, η "ιδεολογία του" και οι καρεκλοκένταυροι σ΄ όλο τους το μεγαλείο…..
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ - ΣΕΝΑΡΙΟ: Νίκος Περάκης
Η Άρπα Colla είναι η τρίτη -και φαρμακερή- απόπειρα επιστροφής μου στην Ελλάδα. Στο σενάριο που έγραψα χειμώνα του 1980-81 στο Βερολίνο επεξεργάστηκα τα βιώματα μου κατά την χρηματοδότηση του «Ιδού η Μήλος», τις ενθουσιώδης προτροπές φίλων, τις συγκρούσεις με την αισθητική του κινηματογραφικού κατεστημένου και τα ιδεολογήματα των κομματικών διανοουμένων. Η ταινία είχε το θλιβερό προνόμιο να λογοκριθεί από δύο κυβερνήσεις: το σενάριο από μια φιλελεύθερη και η 1η κόπια από μια σοσιαλιστική, αλλά και τότε η δημόσια διοίκηση δεν ήταν σε θέση να εφαρμόσει τις αποφάσεις της και την γλίτωσα φθηνά. Λίγες μέρες μάλιστα πριν από την προβολή της στο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο την είχε απορρίψει πλειοψηφικά την συμπαραγωγή πριν το γύρισμα, επανήλθε και εξαγόρασε το 20% με 2 μόλις εκατομμύρια δραχμές. Αυτός είναι και ο λόγος που το ΕΚΚ δεν αναφέρεται στους τίτλους. Το άλλο 80% προήλθε από την γερμανική ΒΕΤΑ FILM η οποία προαγόρασε την ταινία για τον γερμανόφωνο χώρο, αλλά περισσότερο για να εξασφαλίσει το copyright της παραγωγής Felix Krull όπου είχα κάνει production design, αλλά αυτά είναι μια άλλη μπερδεμένη ιστορία. Η εταιρεία που είχε ο Πανουσόπουλος, ανέλαβε την παραγωγή και την ανάθεσε στον Γιώργο Ιακωβίδη που είχε εκτελέσει επιτυχώς το «Ιδού η Μήλος» 3 χρόνια πριν.
Μόλις κυκλοφόρησε το δελτίο τύπου με ζήτησε στο γραφείο ένα πολύ ευγενικός κύριος και με πληροφόρησε ότι ο τίτλος της ταινίας παραποιεί το εμπορικό σήμα της γνωστής εταιρείας και με παρακάλεσε να αλλάξω τον λογότυπο. Τον διαβεβαίωσα ότι δεν σκοπεύαμε να ανταγωνιστούμε το αναψυκτικό της εταιρείας του, ότι ο προϋπολογισμός δεν μας επέτρεπε να αλλάξουμε λογότυπο και ότι μάλιστα ελπίζαμε σε μία χορηγία από την εταιρεία του. Ο κύριος που ήταν δικηγόρος μου είπε ότι είναι αναγκασμένος να προσφύγει στην δικαιοσύνη κι εγώ τον παρακάλεσα να μας κάνει την χάρη γιατί δεν είχαμε διαφημιστικό budget και μια αγωγή της Coca Cola κατά της Αrpa Colla θα ήταν η τέλεια έμμεση διαφήμιση και των δύο πλευρών. Κατόπιν αυτού ο δικηγόρος επιφυλάχτηκε, αλλά δυστυχώς δεν με ξαναπήρε και χάσαμε τον μεγάλο χορηγό.
Νίκος Περάκης
ΥΠΟΘΕΣΗ
Αφού έχασαν χρόνο και χρήμα σε λιγότερο δημοφιλείς ταινίες, δυο νεαροί σκηνοθέτες, σοσιαλοκομφορμιστής ο ένας και ριζοσπάστης κομουνιστής ο άλλος, είναι υποχρεωμένοι να βιοπορίζονται με διαφημίσεις, αλλά ελπίζουν να επιστρέψουν στον κινηματογράφο. Κάνουν βίζιτες σε παραγωγούς ή παραμυθιάζουν πλούσιους φί-λους να επενδύσουν στο ταλέντο τους.
«Άρπα Colla» είναι η οπτικοποίηση των κοινών απραγ-ματοποίητων οραμάτων τους. Ένα σουρεαλιστικό αμάλ-γαμα αποσπασμάτων που σκόπιμα αναφέρεται σε γνωστά κινηματογραφικά είδη: Ξεκινά σαν ένα ρομαντικό, με-τατρέπεται σ΄ένα ιδεολογικό νεορεαλιστικό δράμα και μετά από ένα κοσμοπολίτικό ιντερμέδιο, αναπτύσσεται σε μια τραβεστί φάρσα φεμινιστικής θεματολογίας. Στη συνέχεια, μεταλλάσσεται ξαφνικά σε ιστορικό έπικαλ και στη μέση ενός μονοπλάνου σε ελληνο-γουέστερν με ένα σπαραχτικό μονόλογο από την Αντιγόνη του Σοφοκλή...
ΔΙΑΝΟΜΗ
Γιώργος: Δημήτρης Χρυσομάλλης
Κώστας: Νίκος Καλογερόπουλος
Σούλα: Δέσποινα Παγιάννου
Αλεξίου: Hλίας Λογοθέτης
Κλητήρας: Δημήτρης Πιατάς
Shirley: Rocky Taylor
Καραλεφιώτης: Νίκος Ρίζος
Τάκης: Γιώργος Κυρίτσης
Μιχάλης: Δημήτρης Πουλικάκος
Βασίλης: Γιώργος Γιωγλερής
Δανάη: Μπέτυ Λιβανού
Μητέρα Κώστα: Μαλένα Ανουσάκη
Γραμματέας παραγωγής: Σοφία Σεϊρλή
Γραμματέας Καραλεφιώτη: Χαρούλα Βελέντζα
Ξανθιά Διαφημίστρια: Ισμήνη Καλέση
Παπάς: Βασίλης Τσάγκλος
Τεχνικός: Νίκος Τσαχιρίδης
Τεχνικός: Παναγιώτης Μποτίνης
Τεχνικός: Βασίλης Τζιμπίδης
Mr. Tobler: Charles Wane
Βιβλιοπώλης: Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Γιός Γιώργου: Αλέξανδρος Κολλάτος
Γερμανός Αξιωματικός: Στέλιος Κούσης
Φτερού: Ανδρέας Νομικός
Κάμεραμαν Casting: Βαγγέλης Κοτρώνης
Άννα: Μαρία Γρίβα
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Σενάριο+Σκηνοθεσία: Νίκος Περάκης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Πανουσόπουλος
Διεύθυνση Παραγωγής: Γιώργος Ιακωβίδης
Σκηνογράφος+Ενδυματολόγος: Heidrun Brand
Μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης
Ηχολήτης: Μαρίνος Αθανασόπουλος
Μοντάζ: Γιώργος Τριανταφύλλου
Make-up: Αργυρώ Κουρουπού
Κομμώτρια: Νίκη Ψιμούλη
Φροντιστής: Μιχάλης Φλωριώτης
Φωτογράφος Σκηνής: Διονύσης Πετρουτσόπουλος
Συντονιστής Post Production: Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτης: Λάκης Αντωνάκος
Script+Continuity: Φωτεινή Αργυροπούλου
Boom Operator: Χρήστος Παττάς
Συνεργάτης Μοντέρ: Αλέξης Πεζάς
Βοηθός Κάμεραμαν: Σταμάτης Γιαννούλης
Clapper Loader: Κώστας Κεκεμένης
Film Loader: Άγγελος Βισκαδουράκης
Ηλεκτρολόγος: Γιάννης Παπαδημητρίου
Μακενίστας: Γιάννης Παπαδάκης
Κατασκευές: Γιώργος Κολιοπάντος, Αναστάσιος Κίτσος
Γκαρνταρόμπα:Λένα Knight
Γραμματέας Παραγωγής: Ειρήνη Περάκη
Οδηγός: Νίκος Κολιοκότσος
Εγγραφή Μουσικής: POLYSOUND
Τραγούδι: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Σόλο Μπουζούκι: Θανάσης Πολυκαντριώτης
Μιξάζ: Θανάσης Αρβανίτης, ΤΟΝSTUDIO
Επεξεργασία Εικόνας: CINEMAGIC
Παραγωγή: Nikos Perakis Filmproduktion München
Συμπαραγωγοί: BETA Film München Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
Διανομή: Σπέντζος Φιλμ
© 1982 NIKOS PERAKIS/GFC
Διάρκεια 96’(25 fps)
EASTMAN Color 35 mm
Αναλογίες Εικόνας 1.66:1
EASTMAN Color 35 mm
Αναλογίες Εικόνας 1.66:1